Agilita siete
Pre komplexné logistické siete platí nasledujúce − čím užšie sú jednotlivé huby prepojené, tým pevnejšie sú logistické siete a tým väčšia je aj ich flexibilita, akú môžu ponúknuť zákazníkom z rôznych sektorov, a to aj v čase krízy. Niektoré huby dokonca zaisťujú ďalšie vysoko konsolidačné úlohy. V spoločnosti DACHSER sú známe ako Eurohuby.
Nákladné vozidlá spoločnosti DACHSER sú nepretržite na ceste do destinácií po celej Európe. Tempo určujú 3 Eurohuby v Überherrne, Bratislave a Clermont-Ferrande. V týchto huboch spoločnosť DACHSER dáva dohromady náklad na prepravu po celej Európe, ak neexistuje žiadne priame spojenie. Každú noc tak na centrále aj v skladisku prebieha množstvo aktivít, kedy sa tovar neustále prijíma a odosiela. Prevádzka Eurohubu sa zameriava na zásobovanie celej európskej siete. „Eurohuby sú neziskové centrá bez vlastnej zákazníckej základne. Ich jediným účelom je tak prepojiť jednotlivé európske pobočky v rámci prepravného rozvrhu," vysvetľuje Jens Lengefeld, Head of Partner Hub & Traffic Organization v spoločnosti DACHSER. Lengefeld navyše dodáva, že huby umožňujú spoločnosti DACHSER ponúknuť svojim európskym zákazníkom pridanú hodnotu tým, že im umožnia dosiahnuť akýkoľvek cieľ v Európe veľmi rýchlo. V závislosti od vzdialenosti sú dodávky uskutočnené do 24, 48 alebo 72 hodín.
Integrácia všetkých európskych destinácií
„Dosahovanie prevádzkovej a plánovacej excelentnosti v oblasti riadenia dopravných sietí je jediný spôsob, ako zabezpečiť potrebnú úroveň kvality, služieb a zodpovednosti," hovorí Michael Schilling, COO Road Logistics a hlavný architekt celoeurópskej siete DACHSER. „Naším cieľom je selektívne a systematicky konsolidovať náklad, aby sme mohli riadiť konektivitu našich Eurohubov, rozširovať ich a integrovať všetky európske regióny. Týmto spôsobom môžeme lepšie využiť kapacitu a tým zlepšiť ako ziskovosť, tak ekologickú udržateľnosť našich prepráv," dopĺňa Michael Schilling.
Prvým Eurohubom siete DACHSER sa stal v roku 2002 Überherrn. Vďaka svojej polohe na francúzsko-nemeckých hraniciach sa vzápätí stal kľúčovým hubom pre obe krajiny a ich európske cieľové trhy. V roku 2011 vznikol ďalší Eurohub, tentoraz v Bratislave, ktorý rozšíril možnosti vo východnej Európe. V tom istom roku sa začali operácie v ďalšom Eurohube v Cleremont-Ferrande, čo spoločnosti DACHSER umožnilo úspešne dokončiť pôvodnú stratégiu 3 Eurohubov pre komplexné európske pokrytie so zaručenými časmi dodania. „Tieto centrálne riadené Eurohuby fungujú ako chrbtica európskej logistickej siete," hovorí Lengefeld.
Dosahovanie prevádzkovej a plánovacej excelentnosti v oblasti riadenia dopravných sietí je jediný spôsob, ako zabezpečiť potrebnú úroveň kvality, služieb a zodpovednosti.
Európska sieť spoločnosti DACHSER je silná hlavne vďaka približne 2450 domácim a ďalším 1400 medzinárodným (v rámci Európy) linkám medzi jednotlivými pobočkami. To je sila, ktorú ešte viac posilňujú Eurohuby a ich efektívne prepojenie európskych regiónov, čo sieť umožňuje. „Pomáhame pobočkám s malým počtom priamych trás tým, že im ponúkame transportný plán, ktorý je starostlivo a presne na minútu naplánovaný. To im umožňuje ponúknuť zákazníkom všetky potrebné destinácie," hovorí Lengefeld. Ďalej dodáva, že rozšírenie portfólia Eurohubu v Clermont-Ferrand a zahrnutie dovoznej a vývoznej prepravy, povýšilo toto stredisko vo Francúzsku na centrum pre celú Európu. To z neho robí významný hub pre francúzskych zákazníkov, ktorí potrebujú prepravu do európskych destinácií, ale aj pre európskych zákazníkov s cieľovými trhmi vo Francúzsku.
Je potrebné dbať na širší kontext
Lengefeld hovorí, že rôzni hráči v sektore by mali vždy sledovať čo sa deje "za rohom" a dbať na širší kontext ich aktivít. „Centrála v Kemptene nastavuje manažérom v Eurohuboch jasné pravidlá a pokyny, čo vytvára rovnováhu v záujmoch hubov a siete." Ako neziskové centrá musia Eurohuby slúžiť vždy celej sieti a poskytovať služby vysokej kvality. Zákazníci ťažia nielen zo spoľahlivosti systému, ale tiež môžu vďaka Eurohubom a optimalizácii tiež ušetriť náklady na regionálne sklady. Pritom budú stále dodávať zásielky do mnohých krajín s pevne stanoveným časom.
Koronavírusová pandémia a kvôli nej opakovane narušené a niekedy úplne prerušené dodávateľské reťazce, premenili udržiavanie rovnováhy v logistickej sieti na skutočnú výzvu, ale aj na nové príležitosti. „Počas prvých mesiacov na začiatku tohto roka boli Eurohuby plné síl,“ uvádza Lengefeld. „Prevzali náklady z pobočiek, ktoré boli kvôli obmedzenej prevádzke prakticky nútené narýchlo zastaviť priamu prepravu. Bola tak naďalej zabezpečená fungujúca sieť pre zákazníkov – bez akéhokoľvek poklesu kvality alebo mimoriadnych prirážok. Logistická sieť sa môže spoliehať na to, že Eurohuby vždy zabezpečia plynulý, rýchly a efektívny chod nákladu bez toho, aby sa znížili normy kvality.“