DACHSER sa zameriava na digitalizáciu
Pozíciu európskeho lídra v zbernej logistike prinieslo spoločnosti DACHSER výnimočné strategické myslenie postavené na technológiách, inováciách a moderných riešeniach. Súčasná hektická doba s očakávaniami rýchlych a efektívnych riešení smeruje k jasnému cieľu – digitalizácii. O jej možnostiach v oblasti skladovania, prepravy či administratívy sme sa porozprávali s Romanom Stoličným, regionálnym manažérom DACHSER pre juhovýchodnú Európu.
DACHSER je známy svojimi modernými riešeniami. Digitalizáciu ste však implementovali nielen v oblasti logistiky, ale aj v samotnej administratíve. Prečo je bezpapierová forma komunikácie efektívnejšia?
Naši zákazníci vedia, ako fungujeme. Sme efektívni, dôslední a digitálni. Nastavujeme si vysoké štandardy, snažíme sa o individuálny prístup, neustále pracujeme na zvyšovaní konkurencieschopnosti, no rast nákladov či nedostatok ľudských alebo prepravných zdrojov nás poháňa k tomu, myslieť ešte viac efektívne. Práve digitalizácia prevádzkových a administratívnych procesov nám umožňuje postupný prechod k bezpapierovej forme komunikácie. V mnohých oblastiach ako sú prepravné dokumenty, účtovníctvo, ako aj ostatná administratívna agenda pracujeme už vo veľkej miere v digitalizovanej podobe. Sú okolnosti, kedy na spracovanie formulárov používame umelú inteligenciu v podobe robotickej automatizácie procesov, s minimálnym zásahom človeka, čím predídeme možnému riziku omylov a chýb. Ak sú na rovnakej vlne aj naši zákazníci, celý proces to ešte zefektívni. Zo skúsenosti môžem potvrdiť, že papierová forma komunikácie naopak produktivitu brzdí.
Inovácie patria do DNA spoločnosti DACHSER. Len prednedávnom ste v spolupráci s Fraunhoferovým inštitútom pre logistiku vyvinuli a predstavili digitálne dvojča, ktoré efektivitu procesov v tranzitnom termináli opäť posúva na vyššiu úroveň.
Naše digitálne dvojča urýchľuje prichádzajúce a odchádzajúce procesy a poskytuje priebežne aktualizované informácie o polohe každej zásielky. Takéto nastavenie umožňuje presné sledovanie všetkých paliet v tranzitných termináloch, ktoré môžu byť často veľké ako futbalové ihrisko, na meter presne a v reálnom čase. Ťažia z toho nielen logistickí operátori a vodiči, ale aj pracovníci pri plánovaní a obsluhe zákazníkov. V termináli @ILO sa úplne automaticky a v reálnom čase vytvára digitálny obraz všetkých paliet a procesov – „digitálne dvojča“. Skratka @ILO znamená Advanced Indoor Localization and Operations (pokročilá lokalizácia a prevádzka vo vnútri budov) a jedná sa o výskumný projekt podnikového laboratória DACHSER, ktoré prevádzkuje poskytovateľ logistických služieb spoločne s Fraunhoferovým inštitútom IML. Jadrom projektu je spoločne vyvinutý softvér @ILO. Špeciálne algoritmy založené na umelej inteligencii interpretujú dáta, ktoré optické skenovacie jednotky umiestnené na strope haly každú sekundu zachytia z maticových kódov umiestnených na paletách a využívajú ich na automatickú a okamžitú identifikáciu a lokalizáciu všetkých paliet. V budúcnosti budú palety tiež merať. Vznikajú tak kompletné, vždy aktuálne informácie o presnej polohe paliet v reálnom tranzitnom termináli - preto pomenovanie “digitálne dvojča”. Výstupy nám potom umožnia plánovať kapacitu a optimalizovať priestor vo vozidlách. S digitálnym dvojčaťom sme tak trochu vizionári. Softvér nám umožní na základe historických a dynamických údajov predpovedať očakávaný vývoj dní až týždňov, čomu sa následne vieme efektívne prispôsobiť.
Začiatkom tohto roka ste prišli na trh s novým projektom v oblasti prepravy. Viete nám o ňom povedať viac?
Vďaka projektu Telematics máme dopravné jednotky pod kontrolou v reálnom čase prostredníctvom modernej satelitnej technológie určovania polohy (GPS, Galileo) a bezdrôtových modulov založených na nových sieťach 5G/LPWAN (LTE-M). Každú z takmer 8,5-tisíc vymeniteľných nadstavieb pre prevoz tovaru možno satelitne monitorovať. Získané informácie vstupujú do online riadenia procesu, vďaka čomu vieme, a rovnako aj náš zákazník, kedy má vozidlo plánovaný príchod a presnú polohu prepravovaného tovaru. Tieto informácie prezentované na telematických tabuliach ponúkajú zamestnancom spoločnosti DACHSER úplne nové možnosti vizualizácie a analýzy. Hlavný úžitok z tejto zvýšenej transparentnosti dodávateľského reťazca majú však zákazníci. Ďalšia výhoda, ktorú nám projekt Telematics prináša je poznanie presného času príchodu, vďaka čomu môžeme lepšie plánovať kapacity, maximalizovať náklad a minimalizovať nevyužitý priestor na nákladných autách.
Ďakujeme p. Romanovi Stoličnému za rozhovor.
Regionálny manažér DACHSER pre juhovýchodnú Európu