Prepojení v ére elektrifikácie
Prechod na elektromobilitu mení logistické reťazce na celom svete. Spoločnosť Swoboda, dodávateľ pre automobilový priemysel so sídlom v nemeckom regióne Allgäu, v tom vidí príležitosť. Aby ju mohla využiť, spoločnosť DACHSER jej pomáha reorganizovať globálne dodávateľské reťazce.
Svet elektromobility je čoraz dynamickejší. Podľa portálu Statista sa očakáva, že ročný rast tržieb na trhu s elektromobilmi dosiahne do roku 2028 približne 10 %. V tom istom roku sa predpokladá, že celosvetový predaj prekročí 17 miliónov kusov.
Aj keď by si niektorí priali, aby prechod na elektromobilitu prebehol ešte rýchlejšie, odborníci sa zhodujú, že cieľ je jasný. Megatrendy, ako sú elektromobilita, automatizovaná jazda, konektivita a nové koncepty mobility, budú ďalej poháňať prechod od spaľovacieho motora k elektrickému. To prinesie trvalé zmeny - nielen pre výrobcov a dodávateľov automobilov, ale aj pre poskytovateľov logistických služieb.
Medzi tých, ktorí zdieľajú tento názor, patrí aj Dietmar Sirch, vedúci logistických procesov v spoločnosti Swoboda, dodávateľ automobilového priemyslu so sídlom vo Wiggensbachu pri Kemptene v Nemecku. "V súčasnosti sa viac ako kedykoľvek predtým očakáva, že logistika bude flexibilná, stabilná a rýchla," hovorí.
Digitalizácia a transparentnosť sú dôležitejšie ako kedykoľvek predtým
Rovnako ako spoločnosť DACHSER aj spoločnosť Swoboda je rodinný podnik a globálny hráč s koreňmi v regióne Allgäu. 4 000 zamestnancov spoločnosti Swoboda vyvíja a vyrába snímače, riadiace jednotky a komponenty pohonných jednotiek pre automobilový priemysel.
Swoboda pôsobí v segmentoch, ktoré majú mimoriadne dobré predpoklady na to, aby profitovali z tejto technologickej transformácie. "Už roky sa podieľame na prechode na e-mobilitu," hovorí Stefan Walgenbach, vedúci logistiky v závode Swoboda vo Wiggensbachu. Produktové portfólio a existujúce dodávateľské zmluvy s výrobcami sú výrazne orientované na komponenty e-mobility. Spoločnosť Swoboda už dlhé roky vyvíja a vyrába senzory a komponenty pre elektromobily, e-bicykle, nákladné bicykle a e-skútre. Jej cieľom je urobiť túto technológiu bezpečnejšou, pohodlnejšou a energeticky účinnejšou.
Len v závode vo Wiggensbachu vyrobí Swoboda približne päť miliónov vysoko komplexných komponentov a zostáv za mesiac. Ide o rôzne druhy komponentov, od riadiacich prístrojov až po veľké a ťažké komponenty. Každý deň opustí závody spoločnosti Swoboda približne milión komponentov. Obrovské množstvo však nie je jedinou výzvou, pred ktorou stojí poskytovateľ logistiky.
"Potrebujeme partnera, ktorý je prítomný na celom svete a dokáže bezproblémovo prepojiť letecké, námorné a cestné siete, ako aj optimalizovať prepravu," hovorí Dietmar Sirch, vedúci logistických procesov Swoboda vo Wiggensbachu.
"Táto transformácia prirodzene núti logistické spoločnosti, aby sa ešte viac prispôsobovali," hovorí Walgenbach. Poukazuje na to, že automobilový sektor bol vždy dynamickým trhom a bude sa naďalej meniť, aby sa prispôsobil e-mobilite. "Na trh teraz vstupujú úplne noví hráči, ktorí majú iné postavenie ako etablovaní výrobcovia," hovorí Walgenbach. V budúcnosti bude potrebné dodávať diely a komponenty ešte širšej a rozmanitejšej klientele.
Sirch sa domnieva, že sa zrýchli najmä výmena údajov: "Naši zákazníci už teraz očakávajú, že budú dostávať rozsiahle informácie prostredníctvom digitálnych kanálov (EDI) ešte predtým, ako tovar opustí závod, a pokiaľ ide o optimalizáciu, nie je jej koniec." Okrem toho bude čoraz viac zákazníkov požadovať prístup k sledovaniu dodávkových vozidiel. "Vždy chcú presne vedieť, kde sa nákladné vozidlo nachádza, aby mohli, čo najpresnejšie plánovať výrobu," hovorí Sirch. Všetky výmenné nadstavby a prívesy DACHSER sú už nejaký čas vybavené potrebnými zariadeniami IoT, čo vytvára vysokú úroveň transparentnosti v dodávateľskom reťazci.
Walgenbach dodáva, že transparentnosť je dôležitejšia ako kedykoľvek predtým. Čoraz častejšie dochádza k zmenám objednávok na poslednú chvíľu. Dodávatelia výroby stále pociťujú dôsledky nedávneho narušenia dodávateľských reťazcov a nedostatku elektronických komponentov, ako sú polovodiče z Ďalekého východu. Výrobné požiadavky sa môžu meniť neuveriteľne rýchlo. "Objem objednávok a dodacie lehoty niektorých zákazníkov sa môžu zmeniť zo dňa na deň - z 10 paliet sa zrazu stane 50," hovorí Sirch. Spoločnosť Swoboda musí byť pripravená reagovať, rovnako ako spoločnosť DACHSER. "Je to veľká výzva pre dodávateľský reťazec, ako aj pre našu vlastnú optimalizáciu zásob," hovorí Walgenbach. Keďže Swoboda sľubuje svojim zákazníkom bezpečnosť dodávok, musí mať spoľahlivého poskytovateľa logistických služieb, ktorý sa vyrovná aj s touto úlohou.
DACHSER ako globálny logistický partner
Vhodnosť spoločnosti DACHSER na splnenie týchto náročných požiadaviek dokazuje dlhoročná spolupráca oboch spoločností, ktorá sa začala už v roku 2005. "Udržiavanie efektívneho toku tovaru v dodávateľskom reťazci si vyžaduje bezproblémovú spoluprácu medzi poskytovateľmi logistických služieb a zákazníkmi z automobilového priemyslu. Ide o viac než len o jednoduchý presun výrobkov. V skutočnosti ide o vytvorenie dôvery a dosiahnutie úspechu na ceste mobility," hovorí Christian Fackler, vedúci predaja v logistickom centre DACHSER v Allgäu. Spoločnosť Swoboda najprv poverila spoločnosť DACHSER len prepravou a zasielateľstvom, ale logistická spoločnosť teraz poskytuje širokú škálu služieb vrátane skladovania a colného odbavenia. Navyše DACHSER rozšíril prepojenie európskej logistiky a leteckej a námornej logistiky, aby vytvoril spoľahlivú základňu pre dovoz a vývoz zo závodov Swoboda v Číne a Mexiku. "Pripravujú sa aj ďalšie projekty na optimalizáciu trás, poskytovanie medziproduktov pre výrobu na základe potrieb a digitalizáciu spoločných procesov," hovorí Fackler.
To všetko je možné vďaka neustálej optimalizácii dodávateľských reťazcov, ku ktorej dochádza v priebehu spolupráce. V roku 2016 si napríklad logistický tím spoločnosti Swoboda všimol, že sa pečiatkované pásy zo závodu v Českej republike prepravujú do Pforzheimu pri francúzsko-nemeckých hraniciach na ďalšie spracovanie. Potom sa odvážali späť do Českej republiky, kde sa skladovali, kým neboli potrebné v závode Wiggensbach v Allgäu. To všetko spôsobilo zdĺhavý a nákladný proces. Dodávky do závodu Allgäu teraz spadajú do siete DACHSER. "Okrem zvýšenia našej flexibility, krátke vzdialenosti skutočne prospievajú životnému prostrediu," hovorí Walgenbach. V súčasnosti už spoločnosť DACHSER zabezpečuje viac ako 80 % európskej prepravy spoločnosti Swoboda.
S cieľom pripraviť sa na budúce zmeny chce Swoboda získať pomoc spoločnosti DACHSER pri ďalšej optimalizácii svojich dodávateľských reťazcov. "Jedného dňa budeme pracovať s úplne inými objemami a frekvenciou vyzdvihovania," hovorí Sirch. Okrem toho bude ešte dôležitejšie znížiť emisie CO2 z prepravy. To je dôvod, prečo sa uskutočňuje viac zberných prepráv. "Vytvoríme synergie medzi závodmi, napríklad na optimalizáciu toku materiálov z prevádzok Schorndorf a Fürth v južnom Nemecku do našich prevádzok v Českej republike a Rumunsku," hovorí Sirch. Je si však vedomý aj toho, že znižovanie vplyvu na životné prostredie a zároveň ponuka špeciálnych urgentných dodávok predstavuje veľkú výzvu, ktorá si vyžaduje bezproblémovú interakciu medzi systémami, ktoré spoločnosť Swoboda používa, a jej logistickým poskytovateľom.
Na tomto základe sa spoločnosti Swoboda a DACHSER pustia do reorganizácie globálnych logistických reťazcov automobilového dodávateľa. Doteraz sa každý závod riadil vlastnou koncepciou skladovania a plánovania zásob. Keďže však výrobcovia polovodičov v Ázii plánujú svoje výrobné aktivity s veľkým predstihom, dodávatelia niekedy nemôžu meniť svoje objednávky až šesť mesiacov pred dodávkou - obdobie označované ako "zmrazená zóna". Keďže však niektorí zákazníci spoločnosti Swoboda menia svoje plánovanie výroby v krátkom čase, spoločnosť potrebuje logistické riešenia, ktoré sa tejto skutočnosti dokážu prispôsobiť. Medzi ne patria spôsoby rýchlej a nákladovo efektívnej prepravy elektronických komponentov od dodávateľov v Ázii a v zámorí s cieľom skrátiť dodacie lehoty. "Snažíme sa konsolidovať naše zdroje elektronických komponentov v Malajzii, Indonézii, Japonsku a Číne," hovorí Sirch. Swoboda plánuje zefektívniť globálnu sieť skladov, ktorá bude zásobovať vlastné výrobné aktivity spoločnosti aj jej zákazníkov. "To znamená, že potrebujeme partnera, ktorý má globálnu prítomnosť a dokáže bezproblémovo prepojiť letecké a námorné a cestné siete, ako aj optimalizovať prepravu. DACHSER bude mať veľa práce," hovorí Sirch a dodáva: "Koniec koncov, kvalita a spoľahlivosť dodávok sú to, čo si ceníme najviac."